Ja, je kan ontslagen worden door een Facebook-post
Posts op social media kunnen wel degelijk verkeerd uitdraaien: bedrijven krijgen zo zicht op feiten die ze anders niet zouden geweten hebben.
Even een koffietje halen voor je aan de volgende taak begint? Een sigaretje roken na die stresserende vergadering? We doen het vaker dan we denken.
Tel al die pauzes samen en je komt al snel aan bijna een uur koffie- of rookpauzes per dag!
Toiletbezoeken komen volgens het onderzoek van Bamboo HR (bij 1.000 Amerikaanse werknemers) op de tweede plaats wat betreft tijdsverlies. Zeker omdat veel mensen het toiletbezoek ook gebruiken om zich even op te frissen: hun haar fatsoeneren, make-up bijwerken …
Het is voor velen ook de perfecte gelegenheid om even te babbelen met collega’s zonder dat iedereen het kan horen.
Je kent ze wel, die collega’s die van bureau naar bureau gaan om de nieuwtjes van de dag te delen. Als het echt de spuigaten uitloopt, kan het voor ergernis zorgen, maar eigenlijk maakt iedereen er zich wel eens schuldig aan.
Vertellen over je weekend of dat nieuwe televisieprogramma, opvoedingstips uitwisselen met andere ouders, roddelen over collega’s of klanten… Het hoort erbij. De gesprekken kunnen nu eenmaal niet 8 uur per dag over het werk gaan.
Werk en privé lopen meer en meer door elkaar. Werknemers checken in het weekend hun werkmails, gaan ’s avonds naar netwerkevents …
Omgekeerd sijpelt het privéleven ook meer en meer binnen op de werkvloer. We bellen, sms’en of e-mailen met familie en vrienden, we plannen vakanties via het internet, doen aan online shoppen …
Maar we zijn wel plichtsbewust. Volgens het onderzoek van Bamboo HR probeert meer dan de helft van de werknemers deze verloren tijd in te halen door overwerk of thuiswerk. Bijna 40% van de ondervraagde werknemers werkt om deze reden zelfs dagelijks een half uurtje langer.
Het gebruik van sociale media (niet-werkgerelateerd) komt zeker niet op de eerste plaats van afleidingen op het werk, zoals je kan zien. 68% van de werknemers vindt trouwens dat persoonlijk gebruik van sociale media moet kunnen als pauze op het werk (binnen bepaalde perken). Toch is het een van de grootste afleidingen waarop werkgevers zich vaak focussen. Wees dus voorzichtig.
Elk uur van de dag je Facebook-profiel updaten is niet aan te raden, zeker niet als er zich collega’s onder je Facebook-vrienden bevinden.
Betekenen al die afleidingen dan een productiviteitsverlies voor het bedrijf? Niet noodzakelijk. Een vijfde van de ondervraagden geeft aan dat ze na een kleine pauze zelfs productiever werken. Het gaat dan voornamelijk om de meer traditionele afleidingen: koffiepauzes, keuvelen met collega’s … Evenwel vinden evenveel ondervraagden dat de afleidingen hun productiviteit wel negatief beïnvloeden. Interessant is dat het hier dan net gaat om de ‘digitale’ afleidingen, zoals sociale media en internetgebruik.
Nog een belangrijke vaststelling: uit het onderzoek blijkt dat het vooral het hoger management is dat tijd verliest door zowel traditionele als digitale afleidingen. Het is net dat hoger management dat in bepaalde bedrijven beslist om het gebruik van sociale media aan banden te leggen.
(mr) – Bron: Bamboo HR / Intermediair.nl
9 februari 2016Posts op social media kunnen wel degelijk verkeerd uitdraaien: bedrijven krijgen zo zicht op feiten die ze anders niet zouden geweten hebben.
Werken op kantoor is iedere dag weer een race tegen de klok. Daarbij komt nog eens dat er allerlei tijdverspillers op de loer liggen ... Hoe pak je die aan?
Voel je soms de tijd tussen taken door wegglippen en krijg je amper iets gedaan? Coördineer je gedachten beter door overbodige dingen te schrappen.
Maar liefst 1 op 3 Belgische werknemers houdt geen rekening met beperkingen op het gebruik van social media op het werk.
Over de ideale werkomgeving en het ideale ritme bestaan tal van ideeën. In veel gevallen zijn die regels echter gebaseerd op mythes. Een overzicht ...
Iedereen wordt weleens geconfronteerd met een bureau dat eruitziet als een slagveld. Maar sommige mensen maken het wel heel erg bont. De smerigste bureaus ?
Op je werk uren spenderen aan irritante taken kan je best vermijden. Maar hoe zorg je ervoor dat die routinematige werkjes je werkdag niet overheersen?
Hoe bedank je iemand op gepaste wijze? Hoe zeg je 'dank je' tegen een collega, je baas, een vriend/vriendin? De volgende 8 tips kunnen misschien helpen ...