Het loon van...
Vorige

1 van 868

Volgende
Volgend artikel:

Hoeveel verdien je als boekhouder?

Blogster krijgt 3,1 miljoen euro voor één advertentie

De toekomst is digitaal en daar zit geld in. De Chinese blogster Papi Jiang wist haar internetsucces op haar manier te verzilveren en hoe...
#

Bijna 12 miljoen volgers op de Chinese Twitter, Weibo, leveren duidelijk wat op. Papi Jiang (29), een bekende blogster die schrijft over haar dagdagelijkse avonturen en met haar herkenbare verhalen erg in de smaak valt bij haar volgers, veilde onlangs advertentieruimte op het einde van één van haar veel bekeken filmpjes.

3,1 miljoen euro

Een half miljoen geïnteresseerden hapten toe en de veiling bracht maar liefst 3,1 miljoen euro op voor Jiang. Een opvallend hoog bedrag. Reclametijd tijdens de Amerikaanse Super Bowl, ook gekend voor de gegeerde en vaak onbetaalbare advertentieruimte, wordt voor zo’n 5 miljoen euro per reclameboodschap verkocht. In dat opzicht is een bedrag van 3 miljoen voor een korte reclameboodschap op het einde van een online video van een blogger dus een hele prestatie.

De uiteindelijke winnaar van de veiling was een e-commerceplatform voor cosmetica, Lily & Beauty. Een grote speler op de Chinese markt, want het heeft onder andere de CEO van internetgigant Alibaba als aandeelhouder.

Succesformule

Het bereik van de blogster is enorm. Vooral omdat haar berichten veel mensen aanspreken, doordat ze zo herkenbaar zijn. Thema’s variëren van relaties, dagdagelijkse problemen, tot het leven in de stad. Ze schrijft niet overdreven activistisch en praat zo goed als nooit over politiek. Iets dat bedrijven net zo goed weten te appreciëren als haar vele loyale volgers. Eén video wordt gemiddeld zelfs zo’n 7,5 miljoen keer bekeken. Geen wonder dat commerciële bedrijven een stukje van de zendtijd willen meepikken.

Chinese censuur

Toch is het niet evident om blogsucces op te bouwen in China. Hoewel haar topics over het algemeen veilig zijn, werd ook Jiang al enkele keren gecensureerd. Sommige van haar video’s verdwijnen zonder pardon van het web. De reden? De overheid vindt haar video’s te ‘vulgair’.

Of het haar veel kan deren weten we niet. Ze maakt waarschijnlijk een nieuwe video en verdient er weer een aardig centje mee.

(sjv) – Bron: Express Business 

16 augustus 2016
Anderen bekeken ook