Hoe je van bier drinken je beroep maakt
Meer dan 7.000 kandidaten waren er voor de job, maar het is de Amerikaan Scott Kerkmans (28) die zich sinds vorig jaar chief beer officer van de Four Points by Sheraton-hotels mag noemen.
Dat is althans het geval bij bedrijven zoals het Amerikaanse reclamebureau Arnold Worldwide. Daar verzamelen medewerkers na afloop van hun meetings regelmatig rond de bierautomaat, die ze intussen al 'Arnie' gedoopt hebben. Terwijl ze genieten van zelfgebrouwen bier, wisselen collega's ideeën of gewoon koetjes en kalfjes met elkaar uit en blijven ze op kantoor plakken.
Toch zijn situaties zoals in de Amerikaanse televisieserie 'Mad Men' hier helemaal geen schering en inslag. Werknemers krijgen namelijk 'slechts' drie tot vijf drink credits per maand en managers kunnen meer toewijzen wanneer medewerkers dit volgens hen verdienen.
Ook in het New York gevestigde bedrijf Thrillist Media Group wordt af en toe een flesje bier geopend op het einde van de werkdag. Daarnaast worden er ook regelmatig drankproeverijen gehouden, die vaak gesponsord worden door hun adverteerders. Volgens Thrillist-oprichter Ben Lerer kan je werknemers langer aan hun bureau houden wanneer je alcohol op de werkvloer toelaat. "Ik heb er geen problemen mee dat werknemers bier drinken aan hun bureau, langer op het werk blijven, meer werk verrichten en terwijl gewoon genieten." Maar wat als werknemers dronken worden? Dan heeft Lerer slechts één boodschap: "Ga naar huis."
In vele technologische en mediabedrijven worden 'bedrijfsbars' geïnstalleerd om talent te lokken en medewerkers langer op kantoor te houden. Het blijkt een (goede) manier te zijn om werknemers van verschillende afdelingen met elkaar in contact te brengen. "Een gemakkelijke manier om werknemers geëngageerd te houden", vertelt Paul Roman, professor sociologie aan de University of Georgia. "Je hoeft niet uit te gaan en veel geld te besteden aan bier, je kan er gewoon gratis van genieten op het werk."
Toch is niet iedereen overtuigd van de zogenaamde voordelen van drinken op het werk. Arbeidsadvocaten maken zich zorgen en vrezen dat alcohol op de werkvloer ervoor zorgt dat werknemers onder invloed gaan rijden en dat het aantal gevallen van mishandeling, seksuele intimidatie of zelfs verkrachting zullen toenemen. Daarenboven maakt een 'drinkcultuur' op het werk sommige werknemers ongemakkelijk en worden collega's uitgesloten, zoals diegenen die niet drinken omwille van gezondheids- of religieuze redenen.
"Het zijn goedbedoelde praktijken, maar ze kunnen mensen ongemakkelijk maken", aldus Wharton-professor Nancy Rothbard. In haar onderzoek vond Dr. Rothbard dat sociale evenementen op het werk, zoals happy hours, de band tussen medewerkers die op elkaar gelijken, zoals jonge blanke mannen, doen versterken, maar maken dat mensen die minder met elkaar gemeen hebben zich oncomfortabel gaan voelen.
Ook Christina Wallace, directeur van het New Yorkse Startup Institute, meent dat de 'studentenverenigingcultuur' in sommige bedrijven een afknapper kan zijn. Ook aansprakelijkheidskwesties rijzen op. Wanneer werkgevers alcohol serveren en er loopt iets fout, is het bedrijf verantwoordelijk, aldus arbeidsadvocaat Craig Annunziata. "Ik zie niet veel voordelen in alcohol op de werkplek", voegt hij hier ten slotte nog aan toe.
(nm) – Bron: Online.wsj.com
17 juli 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Meer dan 7.000 kandidaten waren er voor de job, maar het is de Amerikaan Scott Kerkmans (28) die zich sinds vorig jaar chief beer officer van de Four Points by Sheraton-hotels mag noemen.
Het Bellegemse Bockor ontpopt zich stilaan als de Usain Bold van de Belgische brouwerijsector. De brouwerij kan zo langzamerhand de gouden medailles stapelen. Zeker met het jongste product OMER., pas twee jaar op de markt, oogst Bockor internationale erkenning bij gerenommeerde bierorganisaties.
Naast Stella Artois brouwt AB InBev nog drie van de tien best verkopende bieren ter wereld. Innovatie is daarbij cruciaal, vertelt ceo Eric Lauwers.
Betaald worden om bier te drinken: het klinkt voor vele mannen als muziek in de oren. Dane Morten Ibsen is officiële bierproever bij Carlsberg.
3.841 euro bruto. Dat is het gemiddelde maandloon van een verkoper in ons land. Al zijn er in de verkoop grote verschillen.
In ‘Niet appen tijdens het eten’ overlopen auteurs Sanne Kanis en Aaron Mirck een 30-tal kwesties rond digitale etiquette. Welke tips moet je zeker onthouden?
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
We vroegen aan een 65-jarige gepensioneerde secretaresse naar haar vroegere job(s) en haar huidig pensioen...
Met zijn logo en hip pand heeft The Dive, het nieuwe opleidingscentrum van Unilin, wat weg van een discotheek. Waarom is The Dive zo’n opmerkelijk initiatief?