Help, ik werd valselijk beschuldigd! Wat kan ik doen?
Het voorbije jaar werd ik tot tweemaal toe door een oudere collega valselijk beschuldigd. Mijn directeur beloofde op te treden, maar heeft dat (nog) niet gedaan. Wat kan ik doen?
Belgische en Luxemburgse kleinhandelaars leden het afgelopen jaar 842 miljoen euro schade door winkelcriminaliteit. Dat blijkt uit de diefstalbarometer van het Centre for Retail Research. Meer dan een kwart (26,4 procent) van die criminaliteit in België en Luxemburg is te wijten aan diefstal door medewerkers. In totaal ontvreemdden zij het voorbije jaar voor meer dan 222 miljoen euro goederen bij hun werkgever.
Dat lijkt veel, maar in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde scoort België best goed. Wereldwijd maakt diefstal door personeel maar liefst 35,3 procent uit van de totale winkelcriminaliteit.
Volgens Dominique Reumers van beveiligingsfirma Checkpoint Systems dankt België zijn milde cijfers aan betere hr-praktijken. "Bovendien bestaat er in Europa en vooral in België nog een zekere loyauteit tegenover de werkgever."
Met winkeldiefstal door eigen personeel zijn fikse bedragen gemoeid. De schade voor de handelaar ligt gemiddeld tien tot vijftien keer hoger dan bij diefstal door externen. Een stelende klant kost de Europese winkelier gemiddeld 114 euro per diefstal. Als een medewerker iets ontvreemdt, loopt het verlies al snel op tot 1.760 euro. Bovendien kan het stelen soms jarenlang doorgaan zonder dat iemand er iets van merkt.
Diefstal door eigen personeel is dan ook veel moeilijker op te sporen dan diefstal door klanten, weet Reumers. "Je kan het personeel in principe in de gaten houden met camerabewaking, maar juridisch is dat meestal niet mogelijk. Tenzij ze dat zelf goedkeuren, mag je mensen niet continu filmen."
Buiten camerabewaking, die omwille van het Big Brother-effect vaak afradend werkt, is er volgens Reumers weinig te doen aan stelend personeel. "Software waarmee je anomalieën aan de kassa op het spoor kan komen, is een optie. Dat wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het bestrijden van ‘sweathearting’: caissières die familie of vrienden te weinig of niet laten betalen voor hun aankopen. Als je weet dat er software gekoppeld zit aan het kasregister, denk je wel twee keer na."
(mo)             
             25 oktober 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het voorbije jaar werd ik tot tweemaal toe door een oudere collega valselijk beschuldigd. Mijn directeur beloofde op te treden, maar heeft dat (nog) niet gedaan. Wat kan ik doen?
Deze 5 mensen maakten het wel heel gortig op hun werk. Zulke misstappen maak je best alleen als je je werk beu bent.
Sommige werknemers kunnen de verleiding niet weerstaan om kantoorartikelen mee te nemen naar huis. Maar de collega’s kijken mee, zeker de mannen.
De Harvard Business Review liet enige tijd geleden nog weten dat machtige zakenlui veel betere leugenaars zijn dan hun werknemers. Een gewaarschuwd man is er twee waard, maar hoe ontmasker je zo’n Pinokkio nu eigenlijk?
‘Referral recruiting’ of nieuwe collega’s vinden via je eigen werknemers, wordt steeds vaker toegepast en blijkt bovendien bijzonder efficiënt...
In 2 op 3 kmo’s zien werknemers onvoldoende kansen op promotie, zo blijkt uit onderzoek van Hogent, KU Leuven, UGent en Securex.
Zoals steeds zetten alle renners in de Tour de France hun beste beentje voor om ongeveer drie weken lang een goede tijd te rijden. Hoeveel verdienen ze?
The times they are a-changing en ook de manier waarop bedrijven op zoek gaan naar personeel is niet altijd meer zoals vroeger. Dit zijn de trends.
Collegialiteit troef bij het Wit-Gele Kruis. Zo ervaren ook medewerker klantenbeheer Yara Haerinck (22) en thuisverpleegkundige Katrien Mostrey (59).