10 etiquetteregels voor op het werk
In een professionele omgeving gelden andere etiquetteregels dan in privésituaties, en dat is soms verwarrend. Wij zetten er alvast enkele op een rij.
Nee, geen geforceerde etiquette en je hoeft ook niet over je heen te laten lopen. Hoe kan je je dan wel positief laten opvallen? Enkele tips om je beleefde zelf wat meer in de verf te zetten.
Sommige mensen houden van fysiek contact: een knuffel, een kus, een klap op de rug of een hand op de schouders… Goedbedoeld, maar het is beter om te wachten tot de andere persoon dit initieert. Het zou kunnen dat je iemand oncomfortabel maakt met ongewenste aanrakingen.
Het is soms verleidelijk om je mening te geven over bepaalde persoonlijke situaties, hoewel het je misschien niet rechtstreeks aanbelangt. Wacht tot je gesprekspartner er zelf over begint. Als jij er als eerste over begint, terwijl de andere persoon er liever niet op in zou willen gaan, kan dat leiden tot gênante situaties. Geef daarom pas je mening als daarom gevraagd wordt.
Heuglijk nieuws - zoals een trouw, verjaardag of geboorte - of belangrijk en levensveranderend nieuws - zoals een sterfgeval - kunnen wél op een gepaste manier geadresseerd worden. Gelukwensen mogen uiteraard altijd en je medeleven betuigen is zeker niet onbeleefd, maar begripvol. Sommige dingen kunnen dus, mits het gebruik van tact en oprechte interesse, wél besproken worden zonder opdringerig over te komen.
Wat doe je als je plots in een roddelgesprek terechtkomt? Deelnemen doe je beter niet, want met achterklap wil je niet geassocieerd worden. Beleefde mensen beseffen dat ze zelf ook niet perfect zijn en zijn dus voorzichtig met oordelen over een ander. Het beste is om je te excuseren door te zeggen dat je nog werk hebt of dat je ergens moet zijn, of om gewoon toe te geven dat je je niet comfortabel voelt bij een dergelijk persoonlijk onderwerp. Heb je je geëxcuseerd, dan kan je gerust het gesprek verlaten.
Een eerste ontmoeting? Stap zelf op de persoon in kwestie af en stel jezelf voor. Tijdens het eerste contact kantel je best je hoofd een beetje schuin, want dat is een internationaal teken van respect, en glimlach je. Dat geeft een warmere en uitnodigende indruk.
Wacht tot je gesprekspartner je zelf een bijnaam voorstelt of een meer familiaire aanspreektitel geeft voor je er zelf met eentje op de proppen komt.
Het is belangrijk om je gesprekspartner steeds in je gesprek te betrekken. Als je alleen maar praat over jouw hobby’s, jouw interesses en dus eigenlijk gewoon over jezelf, loop je het risico om de andere persoon uit te sluiten. Niet erg sympathiek. Wil je toch een aspect van jezelf benadrukken, doe dat dan door de andere persoon naar zijn/haar mening te vragen of advies in te winnen. Zo laat je merken dat je de mening van de ander waardeert.
Je weet hoe je door de juiste vragen en opmerkingen een conversatie gaande kunt houden. Je laat ook genoeg mogelijkheden in het gesprek om je gesprekspartner over zichzelf te laten vertellen. Zo blijft het gesprek uit twee richtingen komen.
Misschien wel de belangrijkste regel. Je doet niet alsof je beleefd bent. Je bént het, je blijft het, en je doet niet alleen gemanierd tijdens je eerste ontmoeting. Het is een manier van leven.
(sjv) - Bron: Express.be
10 februari 2017In een professionele omgeving gelden andere etiquetteregels dan in privésituaties, en dat is soms verwarrend. Wij zetten er alvast enkele op een rij.
“Met de juiste beleefdheidsregels heb je - ongeacht je competenties - een streepje voor”, vindt etiquettespecialist Kevin Strubbe. “Eigenlijk zijn ze ook eenvoudig, maar toch worden ze al te vaak over het hoofd gezien.”
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Gonnie Klein Rouweler is de directeur van de International Butler Academy. Met haar etiquettetips kun jij ook je voordeel doen.
Een sollicitatiegesprek staat bol van vragen waarop je grof zóu kunnen antwoorden, al doe je dat beter niet.
Er circuleren veel tips over hoe je snel succesvol kunt worden. Vaak wordt er dan een voor de hand liggende factor over het hoofd gezien: goede manieren.
Victoria Tregub werkt als socialmediamanager bij BNP Paribas Fortis. Op basis van haar kunde deelt ze een handleiding om je LinkedIn-profiel te verfijnen.
We vroegen aan Karel (44) uit Lokeren hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
De meest gestelde vraag op een sollicitatiegesprek? 'Stel jezelf eens voor'. Maar hoe antwoord je daar nu correct op? Wij pluisden het voor je uit.