Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

9 to do's voor je gaat slapen wil je succesvol zijn

Wat je doet voor je gaat slapen, beïnvloedt je humeur en productiviteit de dag erna. Wat doen succesvolle mensen voor ze gaan slapen om een succesvolle dag te garanderen?

Je activiteiten voor je gaat slapen, beïnvloeden je slaap. Je slaap beïnvloedt je mentaal en psychisch welzijn. Hoe je je voelt, beïnvloedt je dag en je productiviteit. Een goede routine voor je gaat slapen, kan je succes de volgende dag dus maken of kraken. Kies dus voor gezonde rituelen.

Wat doen succesvolle mensen voor ze gaan slapen? 

1. Lezen

Sommige ondernemers kiezen ervoor om de krant nog even door te nemen voor ze gaan slapen. Ze nemen de tijd om nieuwtjes die ze tijdens de dag gemist hebben, te ontdekken. Of ze lezen wat meer over gebeurtenissen in hun interesseveld door technologieblogs door te nemen, door Twitterfeeds van gespecialiseerde magazines te scrollen of een non-fictie boek over hun sector te lezen. Misschien wel een inspirerende biografie of een wetenschappelijk naslagwerk. Geïnspireerd worden en op de hoogte zijn van trends en ontwikkelingen, zijn belangrijk voor een innovatieve geest.

Anderen lezen om te kunnen ontsnappen uit hun alledaagse bezigheden, zichzelf te ontspannen of om out-of-the-box te denken. Zij kiezen misschien liever voor fictiewerken. Romans, science fiction, fantasieverhalen...

Misschien kiezen ze voor filosofisch werk om na een monotone dag hun hersenen uit te dagen. Je weet nooit waar je volgende creatieve ingeving vandaan zal komen.

2. To-do lijstjes maken

Schrijf aanslepende taken van je af. Maak een lijstje met dingen die je nog moet doen, zodat je daar ’s nachts niet meer van hoeft wakker te liggen. Je hebt je lijstje en je hoeft ze morgen maar af te vinken. Zo moet je niet bang zijn dat je morgen iets gaat vergeten door je hoofd nu leeg te maken. Je kan dan met een helder hoofd en zonder schuldgevoel gaan slapen.

3. Tijd reserveren voor familie

Plan een bezoek aan je broer of zus, grootouders of ouders. Ga een gesprek aan met je partner. Hou je bezig met je kinderen. Speel ’s avonds nog even met je hond en speel een keer een gezelschapsspel.

Zo blijf je verbonden met wat echt belangrijk is en investeer je in quality time. Door te praten over je dag met je partner en volledig andere dingen te doen, kan je je dag ook echt afsluiten en verwerken.

4. De dag herevalueren

Succesvolle mensen nemen voor ze gaan slapen de tijd om na te denken over de afgelopen dag. Michael Kerr, een internationaal gekende business spreker en auteur, geeft als tip om elke dag voor je gaat slapen eventjes 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Een soort dankbaarheidsdagboek. Het herinnert mensen aan wat ze bereikt hebben die dag, zowel privé als professioneel, en kunnen het gebruiken als motivatie of inspiratie. Het leert je ineens bewuster en positiever leven.

5. Mediteren

Succesvolle mensen reserveren vaak 10 minuten voor ze gaan slapen om te mediteren en tot rust te komen. Op die manier kunnen ze zich zowel lichamelijk relaxen als geestelijk.

Het is noodzakelijk om de adrenaline en stress van de dag ’s avonds van je af te laten glijden. Maak dus bewust tijd om de – vaak onbewuste – druk van je af te schudden.

6. Slaap inplannen

Dit is erg moeilijk voor workaholics en de meeste ondernemers. De meeste workaholics zien slapen als een vorm van verloren tijd en stellen het dus regelmatig uit of verwaarlozen hun rustmomenten. Nochtans is er al veel geschreven over de gevaarlijke en ongezonde bijwerkingen van slaaptekort.

De meest succesvolle ondernemers beseffen hoe waardevol slaap is en maken er dan ook een prioriteit van om er genoeg van te krijgen. Ze plannen daarom voldoende slaapmomenten in. Zo maken ze er een gewoonte van om elke avond rond hetzelfde uur te gaan slapen. Een ritueel dat slaapexperten aanbevelen om een gezonde nachtrust te garanderen.

Ze plannen uiteraard niet alleen wanneer ze gaan slapen, maar net zo goed wanneer ze wakker worden. Je bent waarschijnlijk minder geneigd om op snooze te duwen als je weet dat je voldoende slaap hebt gehad en je uitgerust voelt.

7. Ontkoppelen

Succesvolle mensen ontkoppelen. Ze gaan offline en zetten het werk van zich af (of uit). Ze willen niet meer aan het werk denken vlak voor ze gaan slapen. Ze gaan niet obsederen over een e-mail en gaan zich niet suf piekeren over een onafgewerkte taak. Morgen is er nog een dag om je gek te laten maken, niemand heeft er baat bij dat je dat tijdens je slaap nog gaat doen.

Las een bufferperiode in om je werk van je af te zetten. Een mini-techdetox kan wonderen doen voor je slaap. Klap je pc dicht, steek je tablet in zijn hoes en laat je smartphone ergens buiten bereik opladen. Ondertussen kan je iets anders doen (zie bovenstaande punten voor inspiratie).

8. Denk positieve gedachten

Negatieve ervaringen van die dag afspelen in je hoofd en piekeren over doemscenario’s, is misschien niet het beste avondactiviteit, daar word je rusteloos van.

Een rusteloze nacht vreet aan je energie en zelfvertrouwen en de volgende dag zal je niet gemotiveerder zijn. Vermijd deze negatieve spiraal en neem de tijd om aan positieve momenten te denken. Denk aan eerdere successen en wat je goed hebt aangepakt. Je zelfbeeld en je nachtrust zullen je dankbaar zijn.

9. Droom van succes

Bezig met een project? Beeld je voor je gaat slapen in, hoe het tot een positief einde komt.

Wat zullen de positieve resultaten zijn? Hoe kan je ertoe komen? Wat zal de impact zijn of het effect? Hoe kan je een positieve draai geven aan je project of taak? Beeld je in wat je kan bereiken.

(sjv) - Bron: Business Insider 

Meer info over Stress , Workaholics , Ontspanning , Evenwicht werk-privé , Gezondheid , Persoonlijke ontwikkeling

30/10/2015

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden: