Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

8 dingen die absoluut in je cv moeten staan

De kunst bij het solliciteren is om op te vallen tussen de stapels brieven die bedrijven binnenkrijgen. Dat doe je niet door een hip design van je cv, maar wel door het heel concreet maken van jouw specifieke vaardigheden.
#

8 dingen die zeker in je cv moeten staan

1. Goed kunnen communiceren

Of je nu als advocaat pleidooien houdt of klachten afhandelt in een callcenter: goede communicatievaardigheden zijn altijd gegeerd. Een werknemer moet z’n gedachten, ideeën en suggesties helder kunnen voorleggen aan collega's. Als je daarnaast ook nog eens goed bent in het 'lezen' van mensen en het aanpassen van je communicatiestijl in verschillende situaties, ben je een aanwinst voor elke organisatie.

Om deze vaardigheid hard te maken op je cv, moet je goed nadenken over wat collega's, leidinggevenden en klanten hebben gezegd over jouw communicatie skills. Zijn er bepaalde taken of situaties waar je deze extra hebt kunnen laten zien? Gebruik deze voorbeelden in je cv en in je sollicitatiegesprek.

2. Leidinggeven en organiseren

Zelfs al is het in het voetbalteam van je kind of in je eigen vereniging: leiderschap kan van pas komen bij het solliciteren. Bedenk eens of je een project of een vergadering hebt geleid. Kan je goed inspelen op onvoorziene omstandigheden? Zet voor jezelf eens alle situaties op een rij waarin je anderen hebt aangestuurd of ergens de kar hebt getrokken.

Maak het in je cv niet té specifiek. Schrijf bijvoorbeeld: 'Een team van 12 mensen geleid dat de gestelde doelstellingen drie kwartalen lang heeft overtroffen.' Dat is makkelijker te begrijpen dan de technische details van je werk als accountant of office manager in een specifiek bedrijf. Als je in brede zin jouw kwaliteiten op het gebied van leiderschap en organisatie kan benadrukken, geeft dat je een streepje voor in je jobzoektocht.

3. Je bent van nature een doorzetter

Medewerkers die niet snel opgeven, die zich vastbijten, die af en toe méér kunnen leveren dan gevraagd werd, zijn aantrekkelijk in elke sector op de arbeidsmarkt. Kan jij inspelen op de behoeften van je werkgever, je klanten of je collega's? Bedenkt daar eens voorbeelden bij. Heb je een extra project gedaan? Kan je overwerken in geval van nood? Heb je een stagiair begeleid of een nieuwe collega ingewerkt? Heb je wel eens een prijs gewonnen in je vakgebied? Zet het allemaal op je cv.

4. Jouw resultaten komen voort uit persoonlijke motivatie

In de job die je verlaat, zit waarschijnlijk iets wat je graag doet, waar je om geeft, een reden waarom je die job destijds hebt gekozen. Probeer die redenen eens te verwoorden. Dat helpt ook als je van branche wil wisselen. Werkte je in de journalistiek omdat je graag verhalen vertelt, maar knapte je af op de negativiteit van het nieuws? Probeer die verhalen dan eens te vertellen in online marketing of social media management, of ga desnoods werken in een bibliotheek.

Sluiten bepaalde persoonlijke interesses van jou duidelijk aan bij het bedrijf waar je solliciteert? Dat is aantrekkelijk, benadruk dat in je cv.

5. Je kan verschillende petten dragen

In veel functies moet je verschillende rollen kunnen spelen: bijvoorbeeld zowel rapporteren aan de afdeling marketing als aan HR. Als je al eens eerder twee of meer "petten" hebt moeten dragen in een job, benadruk die ervaring dan in je sollicitatie. Deze vaardigheid is gewild, zeker bij kleinere bedrijven of in de non-profit.

6. Je bent betrouwbaar

Geloof het of niet: het feit dat je zelden ziek bent of een enorme voorraad ongebruikte vakantiedagen hebt, kan wel eens jouw nummer één verkoopargument zijn bij een sollicitatie. Want in welke branche je ook solliciteert: op tijd komen, betrouwbaar zijn en leveren wat gevraagd wordt, zijn universele eisen. Als jij je collega's nooit laat wachten, ben je al een succesvolle medewerker, het maakt niet uit in wat voor vakgebied je dan zit.

Geef dus specifieke voorbeelden uit je vorige jobs van hoe je collega's op jou konden bouwen om dingen gedaan te krijgen.

7. Probleemoplossend denken

Sla jij tilt als er een probleem is op het werk, of vind je het net een uitdaging om problemen op te lossen. Is dit een van je belangrijkste kwaliteiten? Dan moet het in je cv.

Creativiteit is een heel breed begrip. Niet alleen mensen in creatieve beroepen moeten sterk zijn in het bedenken van nieuwe concepten. In heel veel functies zal je creatief moeten kunnen denken om alternatieven te vinden voor een probleem of “uitdaging”.

8. Stressbestendig

Een cliché natuurlijk. Alle bedrijven zoeken iemand die “stressbestendig” is. Maar bewijs het met concrete voorbeelden als je het echt bent. Sommige mensen kunnen niet functioneren in stresserende situaties, terwijl anderen net deadlines nodig hebben. Als je solliciteert voor een job waarvan je denkt dat ze best stresserend kan zijn, dan mag je natuurlijk niet vergeten aan te geven dat jij het best presteert onder druk. Maar ook in jobs met minder strakke deadlines is een dosis stressbestendigheid een voordeel, er zijn niet veel jobs meer waar je gewoon achterover kan leunen en op automatische piloot kan werken.

(mr) – Bronnen: Business Insider en www.intermediair.nl 

16 december 2014
Anderen bekeken ook