7 tips om je thuiskantoor efficiënt te organiseren

De helft van de werknemers werkt wel eens thuis. Maar niet bij iedereen is het thuiskantoor efficiënt georganiseerd.

De combinatie werk-privé vlot laten verlopen, is een grote uitdaging voor veel werknemers. Thuiswerk is hiervoor een goede oplossing, het wint enorm aan populariteit de laatste jaren. In 2008 was thuiswerk voor 32% van de werknemers een mogelijke oplossing om een goede werk-privébalans te realiseren, in 2014 steeg dit naar 56%. Dat blijkt uit de Randstad Arbeidsmarktstudie 2015.

Zo’n 51 procent van de werknemers werkt wel eens thuis. Aldus onderzoek van Regus, wereldwijd de grootste aanbieder van flexwerkplekken. Voor de enquête werden 44.000 werknemers uit 100 landen bevraagd, van wie 300 in België.

Maar hoe efficiënt verloopt dat thuiswerken? Zit jij aan de keukentafel of heb je een aparte werkruimte? Doe je tussendoor de was of pas je op je ziek kind?

7 tips om je thuiskantoor efficiënt te organiseren

1. Zorg voor een aangename werkplek

Een aparte bureau, een degelijke bureaustoel, een groot scherm, goede verlichting en een internetverbinding zijn de basiselementen van een goed ingericht thuiskantoor. Indien mogelijk reserveer je de ruimte enkel om te werken. De grootste verleiding bij thuiswerken is tussendoor privétaken doen, dat vreet serieus aan je concentratie en efficiëntie.

2. Investeer waar nodig

Thuiswerken doe je bij voorkeur niet in de keuken tussen de aardappelschillen of in de logeerkamer op een halfopgemaakt bed. De uitrusting van een bureau waar je efficiënt kan werken, brengt vaak echter heel wat kosten met zich mee. Uit onderzoek van Regus blijkt dat slechts iets meer dan 30 procent van de werkgevers (een deel van) de kosten betaalt voor het inrichten van een professionele werkplek in huis.

Nochtans kan de inrichting (of huur) van een thuiswerkplek vaak tot een maandloon per jaar kosten. Een goed uitgeruste flexwerkplek thuis of dichtbij huis, draagt bij tot de productiviteit van de werknemers. Het is dan ook de moeite voor bedrijven om hierin te investeren. Uiteindelijk levert dat henzelf en de werknemers alleen maar financieel voordeel op.

3. Pleit bij je werkgever voor een goede ICT-ondersteuning

Werknemers ervaren vaak dat de ICT ontoereikend is voor thuis- en telewerken. Werkgevers kunnen dit voor een belangrijk deel oplossen door de communicatie tussen collega’s onderling en met hun leidinggevende beter te faciliteren, door de digitale beveiliging goed te organiseren en door werknemers meer vergoedingen te bieden.

4. Maak een degelijke planning

Bundel zoveel mogelijk taken en weet op voorhand wat je gedaan wil krijgen die dag. Je bent dan minder vatbaar voor afleiding. Of wie weet moet je de dag ervoor bepaalde documenten mee naar huis nemen.

5. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent

Werken in pyjama of in joggingpak is geen optie. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent, zo maak je de mentale switch om effectief aan het werk te gaan.

6. Maak afspraken met huisgenoten

Indien er huisgenoten aanwezig zijn, maak dan afspraken over werkuren en pauzes. Laat ook aan familie en vrienden weten dat je effectief aan het werk bent. Zomaar even binnenspringen kan dus in principe niet.

7. Zorg voor een duidelijke grens tussen werk en privé

Het schrijven van een rapport en huishoudelijke klusjes combineren, is dus geen goed idee. Probeer het huishouden na je werkuren te doen.

(mr) – Met dank aan Tim Christiaens van Time Management Company

Meer info over Computer en internet , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Werkplek

02/10/2015