Waarom meer dan 40 uur werken zinloos is
Werk je meer dan veertig uur per week, dan word je niet alleen moe maar ook minder productief. Op regelmatige basis overwerken is dus volledig zinloos.
Het is niet altijd even gemakkelijk om te focussen op je werk. Je productiviteit op hetzelfde niveau houden kan een uitdaging zijn, zeker als er te veel afleidingen rondom je werkplek zijn.
Veel van de afleidingen worden vaak veroorzaakt door je eigen slechte gewoontes. Enkele dingen om op te letten als je jezelf minder wil saboteren en productief wil blijven ...
Probeer niet te veel dingen tegelijkertijd te doen. Het is beter om je op één taak tegelijk te concentreren om het beste resultaat te halen. Hou daarom een takenlijstje bij. Als er een taak in je opkomt dan hoef je hier niet meteen aan te beginnen omdat je schrik hebt dat je het gaat vergeten. Schrijf het op je lijstje en hou het voor later.
Er kruipt heel wat tijd in het checken van je e-mail. Heb je de gewoonte om elke 5 minuten je mailbox te openen en je mails na te lezen, dan verspil je kostbare tijd en onderbreek je elke keer je natuurlijke flow.
Begin met kleine stapjes en check maar om het uur. Heb je zelf de discipline niet om dat te doen? Stel je auto-refresh dan vooraf in, zodat je mailbox maar om de 30 à 60 minuten geüpdatet wordt.
Zit je in een goede flow, probeer deze dan niet te onderbreken, maar forceer ook niets. De gedachte dat je niet kan stoppen en dat iets geen 5 minuten kan wachten, is fout. Stress kan je blokkeren.
Neem liever een pauze van 5 minuten. Las om het uur een kleine ademruimte in. Ontspannen is belangrijk, zodat je je gedachten kan structureren.
Een plan hebben is niet altijd slecht. Het helpt je om doelen te stellen en het kan je productiviteit ten goede komen. Begin echter niet met een microplanning. Loopt er dan iets mis of vergt iets een beetje extra tijd, dan zal die planning de mist ingaan en ga je jezelf blokkeren. Laat dus ruimte voor fouten en elasticiteit.
Schets een planning, maar staar je niet blind op de details. Pas je planning aan, terwijl je taken vorderen.
Heeft je job niets te maken met sociale media, log je dan overal uit. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest ... Sociale media kunnen je productiviteit helemaal onderuit halen. Statusupdates checken, door foto’s scrollen, nieuwsfeeds doorpluizen, het zijn allemaal dingen die je werkritme onderbreken en je afleiden van wat echt belangrijk is.
Spit je sociale mediakanalen tijdens je pauzes uit. Het kan wel dienen als ontspanning en sommige mensen halen er inspiratie of creativiteit uit. Gun jezelf die pauze.
Een rommelig bureau of luidruchtige werkplek kan dodelijk zijn voor je productiviteit. Sommige mensen kunnen net niet werken als hun bureau te netjes is. Richt je werkplek dus in op een manier die productiviteit inspireert. Beperk afleidingen, zodat je je kan concentreren. Overdrijf ook niet. Wil je je werkplek te steriel houden dan ga je meer bezig zijn met opruimen en onderhoud dan met werken.
Hou vergaderingen voor essentiële groepsbeslissingen. Kleine updates om mensen op de hoogte te houden, kunnen op een andere, productievere manier. Vergaderingen vreten kostbare tijd en onderbreken je werkritme.
Ga voor korte face-to-face updates of praktische, to-the-point e-mails. Goede, constante communicatie is efficiënter dan een productiviteitsslopende vergadercultuur.
(sjv) – Bron: slideshare.net
21 oktober 2016Werk je meer dan veertig uur per week, dan word je niet alleen moe maar ook minder productief. Op regelmatige basis overwerken is dus volledig zinloos.
Mensen die snel een oppepper nodig hebben, grijpen vaak naar een tas koffie of een blikje Red Bull, maar dat zou wel eens anti-productief kunnen zijn.
Je kent ze wel, die mensen die een bloeiende carrière hebben, heel wat realiseren en toch nog tijd hebben voor hun gezin en ontspanning. Hoe doen ze dat?
Is internet een zegen voor jouw productiviteit? Of is het net de grootste stoorzender die denkbaar is?
Je ondernam waarschijnlijk al meerdere pogingen om jezelf beter te organiseren en regelmatiger te sporten, maar hoe hou je deze goede gewoontes vol?
Een to-do lijst is cruciaal in elke kantooromgeving. Al die beloftes, spontane ideeën, kattebelletjes, afspraken... Schrijf ze neer voor je ze vergeet!
Erbij horen bepaalt mee ons werkgeluk. Maar medewerkers die zich verbonden voelen met elkaar en hun organisatie, dat komt niet vanzelf...
Het Japanse marketingbedrijf Piala Inc. besloot recent om niet-rokers te belonen met 6 extra vakantiedagen. Maar waarom? En werkt zoiets écht?
Sinds 1 april 2023 hebben werknemers het recht om onbereikbaar te zijn na hun werktijd. Een goede zaak volgens zo’n drie op de vier werknemers.