Ontslagen wegens kort haar
De Nederlandse stewardess Ilse Hesselberth werd door luchtvaartmaatschappij KLM ontslagen omdat haar haar te kort is. Jobat geeft tekst en uitleg ...
KLM had met de vakbonden cao-afspraken gemaakt waarin was opgenomen dat contracten van stewards en stewardessen beëindigd mogen worden wanneer ze de leeftijd van 60 jaar bereiken. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling en de kantonrechter was er echter sprake van verboden leeftijdsdiscriminatie.
In de cao is bepaald dat contracten van onbepaalde duur aflopen wanneer de stewardess 60 jaar wordt, waarna ze van haar pensioen kan genieten. Wie toch wil doorvliegen, moet een verzoek indienen. Als dat gebeurt, wordt het contract normaal gezien met vijf jaar verlengd, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zoals arbeidsongeschiktheid of slecht functioneren.
De rechtzaak kwam er naar aanleiding van een conflict tussen KLM en een 61-jarige stewardess. Na haar verzoek om vijf jaar langer te werken, kreeg ze een verlenging van een jaar aangeboden. Daarna zou opnieuw bekeken worden of ze nog mocht doorvliegen. De stewardess ging in op het voorstel, maar niet zonder protest.
Enkele maanden later ontstond er een ruzie over de schoenen van de stewardess. Volgens KLM moeten de stewardessen gladde leren schoenen dragen, terwijl de vrouw schoenen van suède droeg. De stewardess beschikte echter over een boekje waarin enkel aanwijzingen werden gegeven over de vereiste kleur van de schoenen (blauw), en niet over het materiaal waaruit die gemaakt moeten zijn.
Het contract van de vrouw werd na de ruzie niet verlengd, en de stewardess spande twee procedures aan bij de Commissie Gelijke Behandeling en de kantonrechter. De rechter stelde de stewardess in het gelijk. Volgens hem maakte KLM een verboden onderscheid op basis van leeftijd. De beëindiging van het arbeidscontract is daarom niet rechtsgeldig. Tot het moment dat de arbeidsovereenkomst op rechtsgeldige wijze eindigt zal de stewardess haar salaris doorbetaald krijgen.
(mo)
1 april 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De Nederlandse stewardess Ilse Hesselberth werd door luchtvaartmaatschappij KLM ontslagen omdat haar haar te kort is. Jobat geeft tekst en uitleg ...
Alvast creatiever dan de jongere medewerkers, concludeert Elske van Erp, onderzoekster aan de Universiteit Maastricht. Hoezo?
We worden ermee om de oren geslagen dat we met zijn allen langer zullen moeten werken. Maar de gangbare middelen om mensen langer inzetbaar te houden, werken niet.
Expert Stephen Fournier legt uit wat de functie inhoudt, hoeveel je kunt verdienen en wat de doorgroeimogelijkheden zijn.
Af en toe van job veranderen kan je leven beter maken. Maar loont het wel de moeite om voortdurend te jobhoppen voor een hoger loon?
De hard en soft skills, die kennen we al. Maar intussen zijn ook de mad skills aan een opmars bezig. Een trend die uit Silicon Valley komt overwaaien...
Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Momenteel is er best veel vraag naar installateurs van airco’s. Wat doen zij precies en hoeveel verdienen ze? Een overzicht...
De energiesector is zowel een cruciale als een dynamische sector: van hernieuwbare energie en nieuwe technologie tot de klassieke energievoorziening.