Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

6 praktische tips voor een modern cv

Zwierige woorden, ellenlange ervaringslijsten, zware zinsconstructies … Sommige dingen lijken tijdens het schrijven misschien aan je geloofwaardigheid en professionaliteit bij te dragen, maar vaak doen ze dat net niet. Enkele tips om je cv wat op te frissen.
#

In een wereld waar social media aan belang wint en managers en recruiters steeds meer mee zijn met de laatste technologieën, kan je cv niet achterblijven. Wat wordt er in tijden van digitale efficiëntie van een curriculum vitae verwacht?

1. Kernwoorden

Kort en krachtig. Een cv past sowieso best op één pagina. Je kan daarna nog altijd extra informatie leveren. Wees dus bondig!

Kernbegrippen lezen vlotter en zo wordt de aandacht snel naar de juiste plekken gestuurd.

Veel bedrijven maken gebruik van Applicant Tracking Systems (ATS) die kandidaturen screenen op bepaalde kernwoorden. Bekijk daarom de positiespecifieke woorden die in de jobadvertentie zelf gebruikt werden. Implementeer daarna de gebruikte terminologie voor de vereiste vaardigheden of verwerk opgegeven verantwoordelijkheden en ervaringen in je eigen cv en motivatiebrief.

2. Personaliseer je cv (én kernwoorden) per jobpositie

Een sjabloon gebruiken is nog oké, maar probeer toch je cv voor elke sollicitatie zo persoonlijk mogelijk te maken. Je opmaak kan je grotendeels wel bewaren als je echt geen nieuw cv wil opstellen, maar verander zeker je kernwoorden.

Elk bedrijf geeft aandacht aan andere kwaliteiten. Kernbegrippen die werkten voor het ene bedrijf, zullen dat niet noodzakelijk doen voor een ander bedrijf. De positie van ‘manager’ kan iets totaal anders betekenen bij verschillende organisaties Algemene kernwoorden zijn een goed begin, maar vergeet niet om ook specifieke termen te gebruiken. Bekijk hiervoor de website van het bedrijf zelf, de ‘wie doet wat’-pagina of de sectie met openstaande jobs.

Laat door je begrippen en formulering doorschemeren dat je voeling hebt met het bedrijf.

3. Geen foto

Een recruiter scant je cv in 6 seconden. Zorg ervoor dat hij of zij dus niet door overbodige informatie afgeleid raakt. Geef je cv vorm op een manier die deze 6 seconden maximaal benut.

Zorg ervoor dat je vaardigheden, kennis en ervaring het eerste zijn dat ze zien. Je wilt dat je expertise en kunde de aandacht trekken en niet je foto, toch?

Een link naar je LinkedIn-profiel kan potentiële bazen alsnog toegang geven tot een foto van jou. Als ze een gezicht op het cv willen plakken, kunnen ze nog altijd doorklikken.

4. Voeg links naar je social media-profielen toe

93% van de recruiters zoekt potentiële kandidaten online op. Wees hen voor en geef je meest gebruikte kanalen zelf op. Zo hou je een beetje de controle en kan je hen naar de juiste informatie leiden.

Zet je LinkedIn, Facebook en Twitter accounts extra in de verf door ze op te nemen in je contactgegevens of door ze als icoontjes in je voetnootsectie te plaatsen.

Zo toon je potentiële bazen dat je niets te verbergen hebt, je zelfzeker bent over hoe je jezelf online profileert en dat je je weg weet in de online wereld.

5. Schrap referenties

Sommige werkgevers gaan inderdaad referenties willen, maar ze gaan er sowieso niet direct contact mee opnemen als ze de eerste keer je cv doornemen. Nu zullen ze genoegen nemen met je ervaring en vaardigheden.

Wacht daarom tot een werkgever je achter referenties vraagt om ze aan te bieden. Zo heb je meer ruimte op je cv om al de dingen die je al bereikt en gepresteerd hebt te benadrukken. Plus, je kan je contacten op de hoogte brengen dat je toekomstige baas hen gaat bellen om referenties te vragen en hen hierop voorbereiden.

6. Voeg kaderstukjes toe

Beeld je in dat je de recruiter bent en dat je een honderdtal gelijkaardige cv’s moet doornemen. De meeste mensen even geschikt, gelijkaardige competenties, vaak dezelfde lay-out … Klinkt eentonig, niet? Doorbreek de sleur door je cv er opvallend te laten uitzien. Alles wat een beetje uitspringt uit de monotone woordenberg, zal extra aandacht krijgen.

Opsommingstekens, alineamarkeringen en cursiefjes zijn een stap in de goede richting, maar zelfs dat wordt uiteindelijk saai.

Voeg daarom een callout box (of twee) toe om je cv eruit te doen springen. Je kan dit doen door letterlijk een wist-je-dat-vakje in te voegen, of een kleurvlak achter belangrijke tekst te plaatsen. Je kan werken met kaderstukjes om informatie te groeperen of eruit te laten springen.

Maar minder is meer. Heel je cv in een kleurboek veranderen, haalt niets uit. Je zal een recruiter er te hard mee in de war brengen. Ben je een designer, leef jezelf uit. Ben je dat niet, dan hou je het beter bij enkele strategisch geplaatste kaderstukjes of relevante highlights: een unieke ervaring, speciale opleiding of interessant project …

(sjv) – Bron : Glassdoor.com

26 juni 2015
Anderen bekeken ook