Stop met deze woorden te gebruiken in je e-mails
Weet jij hoe je klinkt in een e-mail? Zonder gezichtsuitdrukkingen en stemtoon is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste boodschap over te brengen.
De wetenschappers Kenneth W. Thomas en Ralph H. Kilmann ontwikkelden een model om deze stijlen inzichtelijk te maken. Zij identificeerden 5 verschillende stijlen, die grafisch op twee assen (“assertiviteit” en “coöperatie”) kunnen uitgezet worden.
De concurrerende stijl is assertief en niet-coöperatief, en is meestal gericht op het verkrijgen van macht. Het eigenbelang primeert op dat van de anderen. Deze stijl is geschikt wanneer er snel moet worden gehandeld of wanneer je je eigenbelang moet verdedigen.
Wanneer we opteren voor een samenwerkende stijl, hanteren we een combinatie van assertief en coöperatief gedrag. Hier wordt een “win-win” oplossing gezocht voor het conflict. Deze stijl is nuttig wanneer je over veel tijd of energie beschikt en wanneer je een creatieve oplossing moet bedenken.
Bij compromis-zoekend gedrag primeert het vinden van een oplossing op het eigenbelang. De oplossing zal slechts gedeeltelijk overeenkomen met de eigen doelstellingen, en die van de andere partij. Deze stijl is geschikt wanneer het problemen van matig belang betreft of wanneer het over een tijdelijke oplossing gaat.
Wanneer we de ontwijkende communicatiestijl aanwenden in conflictsituaties, gedragen we ons zowel niet-assertief als niet-coöperatief. Het probleem wordt niet aangepakt. Deze stijl is geschikt wanneer de problemen niet belangrijk zijn of wanneer je tijd moet winnen.
De inschikkelijke stijl tenslotte, staat haaks op de concurrerende stijl, waar ze het eigenbelang ondergeschikt maakt aan dat van de anderen. Deze stijl is coöperatief en niet-assertief, en is nuttig om good-will op te bouwen, om redelijkheid te demonstreren of simpelweg om de vrede te bewaren.
Het leren onderkennen van situaties, en het experimenteren met verschillende conflictmanagement-stijlen, vraagt heel wat oefening. Je kan je hierin trainen, al dan niet met de hulp van een Coach. Je zou kunnen starten met het doen van een test, om na te gaan wat je typische communicatiestijl is, in geval van conflicten...
(yl) - Bron: MyCoach
Weet jij hoe je klinkt in een e-mail? Zonder gezichtsuitdrukkingen en stemtoon is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste boodschap over te brengen.
Moeten we altijd de waarheid vertellen om geloofwaardig te zijn? Er bestaan zeer nobele leugens, soms wordt liegen op het werk zelfs van ons verwacht...
Vaak is wat we zeggen, niet eens zo belangrijk. Onze uitstraling en lichaamstaal zijn veel meer doorslaggevend om onze baas te overtuigen.
Jaren hard werken om een professioneel imago op te bouwen, en dan door één opmerking totaal door de mand vallen. Het kan zeker, dus let op met wat je zegt!
Meertalig zijn heeft zo zijn voordelen, zeker in een meertalig land als België. Hoe goed beheers jij de Franse taal? Doe de test!
Verdedig jij je mening met hand en tand, of pas je je mening gemakkelijk aan aan die van anderen? Doe de test en ontdek het meteen!
Terwijl de fax over de hele wereld alsmaar meer in onbruik geraakt, weigert technologieland Japan vaarwel te zeggen tegen het toestel …
We vroegen aan Ann (54) uit Drongen hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Angèle werkt als IT’er: “Jobtevredenheid en geluk komt hier op de eerste plaats”