Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 733

Volgende
Volgend artikel:

6 signalen dat je teveel werkt

5 mythes die je stress bezorgen

"Alles wat buiten jou afspeelt kun je gewoonweg niet in de hand houden. Durf meer los te laten én te vertrouwen." (Sabine van Meenen, OndernemersCoach)
Het vinden van een gezond evenwicht in verschillende levensgebieden is een dagdagelijkse uitdaging. Een gezonde balans vinden tussen actie en rust, tussen doen en voelen. Of zoals de Chinezen het al duizenden jaren benoemen: tussen Yin en Yang.
stress
"Alles wat buiten jou afspeelt kun je gewoonweg niet in de hand houden. Durf meer los te laten én te vertrouwen." (Sabine van Meenen, OndernemersCoach)

Ieder mens heeft deze 2 energieën in zich. Als je teveel op je mannelijke kracht werkt kun je meer vrouwelijke eigenschappen toelaten. En omgekeerd, dit is groeien als mens. Maar ook in ondernemerschap is een mooi evenwicht belangrijk: een evenwicht in efficiëntie, motivatie en betrokkenheid van tevreden medewerkers en klanten.

Het gaat niet enkel om doen, doen, doen en veel geld verdienen. Ook de levenskwaliteiten zijn cruciaal geworden. Reflecteren over de richting die je uit wilt, oplossingen bedenken, verbinden met fijne mensen, nieuwe dingen creëren, tijd voor leuke dingen.

Hieronder lees je 5 mythes die je onnodig stress bezorgen. Het zijn uitspraken die je ooit gehoord hebt en voor waar aannam waardoor een gezond evenwicht soms ver te zoeken is.

Mythe 1 : Met multitasken krijg je meer gedaan

Lekker veel dingen tegelijk doen: autorijden, bellen, strijken, een verslag uitwerken, tv kijken, e-mailen en eten. Als je veel dingen tegelijk doet, kun je meer doen in minder tijd. Mannen maken ons wijs dat vrouwen daar beter in zijn. Wel, zo werkt het niet. Hoe meer dingen je tegelijk doet, hoe minder geconcentreerd je bent én hoe meer fouten je maakt.

Doorbraaktip: Chaos en stress ontstaan bij gebrek aan focus. Wat wil je minimum gedaan krijgen? Als je dat weet, dan kun je de nodige tijd en aandacht zo effectief mogelijk verdelen. Wees aanwezig in het NU en reageer minder automatisch op prikkels.

Mythe 2: Blijf doordoen, stilstaan is tijdverspilling

Alles versnelt: auto’s, printers, de maatschappij … Door het internet en social media heb je de hele wereld in je huiskamer. En wij moeten mee versnellen: lekker druk zijn is in. Hollen van de ene netwerkactiviteit naar de andere, de kids vlug ergens droppen, een marathon lopen, enzovoort zorgen dat je erbij hoort. We hebben zoveel keuzes en stress hoort daar nu eenmaal bij.

Doorbraaktip: Sta even stil en denk na voordat je iets doet. Maak je intenties helder. Waarom is dit belangrijk voor je ? Vernauw je keuzes zodat jij de juiste acties kan nemen op het juiste moment.

Mythe 3: Houd alles onder controle

Zolang jij je omgeving onder controle houdt, voel je je goed en veilig: je hebt grip op alles zodat je zeker bent dat er geen onverwachte dingen gebeuren. Zo weet je exact wanneer en hoe alles zal gebeuren.

Doorbraaktip: De drang om alles onder controle te houden geeft een enorme druk op jezelf. Als het niet loopt zoals jij het verwacht, ervaar je veel stress. Controle uitoefenen is gebaseerd op angst voor het onbekende.

Alles wat buiten jou afspeelt kun je gewoonweg niet in de hand houden. Durf meer los te laten én te vertrouwen.

Mythe 4: Doe alles zelf, dan is het veel beter gedaan

Je bent de enige persoon die de vaardigheden onder de knie heeft en die weet hoe je iets moet doen. Tegen dat je de stappen uitgelegd hebt aan een ander, heb je het al lang zelf uitgevoerd.

Doorbraaktip: Durf hulp te vragen en systematiseer. Er zijn zoveel zaken die je kan uitbesteden, of waar een ander je mee kan helpen. Een werkprocedure handboek helpt werk over te dragen. Schakel een poetsdienst in, laat enveloppes drukken in plaats van zelf te printen, spreek af voor carpooling etc …

Mythe 5: Zorg voor een perfecte scheiding tussen werk en privé

Privéproblemen horen niet thuis op het werk en omgekeerd. Je houdt alles netjes gescheiden. Collega’s hoeven toch niet te weten dat je kind zo ziek is, of dat je in een echtscheiding verwikkeld zit? Je zeurt toch niet tegen je partner als zaken moeilijker lopen op het werk? Problemen houd je voor jezelf, want je wilt dit strak gescheiden houden.

Doorbraaktip: Alles gescheiden houden is niet reëel. Zelfs al praat je niet over bepaalde zaken, je straalt het uit. Mensen bezitten voelsprieten zodat ze door hebben dat iets niet klopt. Durf te benoemen dat het iets minder gaat. Het lucht op. Als jij begrip toont voor de ander, dan krijg je dat terug.

In plaats van je dus af te vragen “Ben ik nu in balans of niet?”, vraag je jezelf beter af “Wie of wat geeft me stress? En vanwaar komt die stress?”.

Als je koortachtig zoekt naar de perfecte balans of het ultieme geluk dan vind je het nooit, want je bouwt er dagelijks aan.

(svm)

Sabine van Meenen helpt dienstverleners gefocust groeien naar een mooie omzet, fijne klanten met meer Vrijheid. Sabine werkt met eenvoudige methodes, heldere strategieën en krachtige mindshifts. Met focus, lef en vol vertrouwen onderneem je slimmer, georganiseerder en resultaatgerichter.
>> Download het GRATIS e-boek: 'De 5 meest gemaakte fouten waardoor je als dienstverlener klein blijft'

26 mei 2015