5 lekkere én handige salad-in-a-jar meeneemlunches

’s Morgens geen tijd om boterhammen te smeren, laat staan een verse salade te maken? Dan doe je dat toch gewoon ’s avonds! Deze vijf heerlijke meeneemlunches zijn in een mum van tijd klaar én zien er fantastisch uit. Bovendien zijn ze lekker en gezond. Wedden dat je collega’s jaloers zijn?

1. Mexicaanse salade

Zin in iets pittigs? Dan ga je toch gewoon voor Mexicaans. Met invloeden van zowel Frankrijk als Spanje, en natuurlijk ook de Azteekse keuken, zal deze salade je ongetwijfeld smaken.

Nodig voor 1 portie: 

Een halve rode ui, een halve rode paprika, één tomaat, drie eetlepels maïs, een halve avocado, zoveel sla als je wilt, 50 gram kidneybonen, 50 gram zwarte bonen en twee verkruimelde tacoschelpen (of een handvol tortillachips naturel).

Voor de dressing: het sap van een halve limoen, één theelepel olijfolie, één theelepel koriander en een halve theelepel cajunkruiden.

Bereiding: 

Snijd de groenten in reepjes, ringen of blokjes. Doe alle ingrediënten in de glazen pot en zet het goed afgesloten in de koelkast. De dressing maak je door het limoensap te mengen met de olijfolie en de kruiden. Je kunt deze of meenemen in een klein potje, of al onder je salade mengen. Kies je het laatste? Neem de tortillachips dan los mee want ze zijn alleen lekker als ze knapperig zijn.

De Groene Meisjes
Bron & foto: © De Groene Meisjes  

2. Riso salade op z’n zomers

Geen zin in pasta of rijst? Gan dan eens voor een lekker alternatief. Van couscous en freekeh tot bulgur. En ook riso, ook wel bekend als orzo, is een heerlijke variant. Het lijkt net rijst, maar eigenlijk is het pasta. Zeker het proberen waard.

Nodig voor 1 portie: 

150 gram riso, een halve komkommer, één rode ui, 400 gram kikkererwten, 200 ml extra vierge olijfolie, één theelepel mosterd, één eetlepel verse dille, één teentje look, 50 gram geitenkaas (of feta) en wat zwarte peper.

Bereiding: 

Kook de riso volgens de instructies op de verpakking. Snijd ondertussen de komkommer in blokjes en snipper de rode ui. Spoel de kikkererwten en meng ze met de blokjes komkommer, de versnipperde ui en dille. Voor de dressing meng je de olijfolie, mosterd, peper en de geperste look. Als de riso klaar is, giet je het af en spoel je het onder koud water. Meng alle ingrediënten in de glazen pot en werk af met wat verkruimelde geitenkaas of feta.

My Food Blog
Bron & foto: © My Food Blog  

3. Pittig, fris én zoet

Liever een verfrissende salade? De gekookte biet, avocado en pompelmoes zijn een feest voor je smaakpapillen. En het is bovendien heel gezond.

Nodig voor 1 portie:  

Eén grote of twee kleine voorgekookte bieten, een pompelmoes, een halve avocado, sla naar keuze, één eetlepel pijnboompitten, één eetlepel pompoenpitten, een klein beetje luzerne of preischeuten, één eetlepel honing, één eetlepel extra vierge olijfolie, komijnzaadjes en een snufje zout.

Bereiding:  

Snijd de bieten, een halve pompelmoes en de halve avocado in stukjes. De dressing maak je door de andere helft van de pompelmoes uit te persen en te mengen met de honing, olijfolie, komijnzaadjes en het zout. Belangrijk bij deze salade is de opbouw. Om de ‘natte’ ingrediënten van de ‘droge’ te onderscheiden, begin je best met de bietjes, pompelmoes en avocado. Vervolgens voeg je de dressing toe. Om af te sluiten vul je de pot met zoveel sla als je zelf wilt en de andere ingrediënten.

Lovely Healthy
Bron & foto: © Lovely Healthy  

4. Crunchy chicken

Mag het wat krokanter? Deze salade met kip en fruit is heerlijk fris en knapperig.

Nodig voor 1 portie:  

IJsbergsla, verse muntblaadjes, een handvol geroosterde cashewnoten, een halve mango, één kipfilet, een handvol blauwe druiven, taboulé en een vinaigrette naar keuze.

Bereiding:  

Snijd de kipfilet in kleine blokjes of reepjes, zoals je het graag hebt, en bak ze in de pan. Kruid naar smaak. Halveer de druiven of snijd in kwartjes. Schil de mango en snijd het in dunne schijfjes. Hak de munt in grove stukken. Ook hier is de opbouw in de pot belangrijk. Start onderaan met je favoriete vinaigrette. Ga verder met de ‘zwaardere’ ingrediënten waaronder de taboulé, de blauwe druiven en de stukjes kip. Vervolgens breng je kleur aan door de stukjes mango en de cashewnoten toe te voegen. Werk af met de grof gesneden munt en ijsbergsla.

Vandemoortele
Bron foto: © Vandemoortele  

5. Salade van bloedappelsien en feta

Salades enkel voor tijdens de zomer? Fout gedacht. Deze heerlijke salade zorgt ook in de andere seizoenen voor zon op je bord. Of in dit geval in je glazen pot.

Nodig voor 1 portie:  

75 gram feta, één avocado, één eetlepel limoensap, twee bloedsinaasappels, 50 gram radicchio, 5 takjes munt, 5 walnoten, een theelepel mosterd, een theelepel honing, twee eetlepels appelazijn, drie eetlepels olijfolie, peper en zout.

Bereiding:  

Schil de avocado en snijd in stukjes. Besprenkel met een beetje limoensap, zo wordt je avocado niet bruin. Schil de sinaasappels en snijd in schijfjes. Scheur de radicchio in stukjes, breek de walnoten in stukken en snijd de munt grof. Klop van de overige ingrediënten – behalve de feta – een dressing en kruid naar smaak met peper en zout. De pot vullen doe je in deze volgorde: eerst de dressing, dan de verkruimelde feta gevolgd door de avocado en de schijfjes bloedappelsien en werk af met radicchio, munt en walnoten.

Een lepeltje lekkers
Bron & foto: © Een lepeltje lekkers  

(dt/em) 

Meer info over Ontspanning , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

03/05/2017