Collega's
Vorige

1 van 575

Volgende
Volgend artikel:

Samen met je collega's sporten: ja of neen?

5 dingen die je nog niet wist over teamwork

In het boek 'Top Dog: The Science of Winning and Losing' beschrijven auteurs Po Bronson en Ashley Merryman een aantal opmerkelijke ideeën over teamwork. Vijf zaken die je misschien nog niet eerder wist over het samenwerken in teams …
#

1. Teamwork is niet altijd een goed idee

Teams zijn niet automatisch beter dan de som van hun delen. Sterker zelfs, ze zijn vaak slechter. Dit wordt aangeduid met de term 'collaboratieve remming' of 'procesverlies'. Mensen hebben vaak de foutieve neiging om de voordelen van de productiviteit van een groep te romantiseren, terwijl ze onderschatten hoeveel tijd er gemiddeld verspild wordt in teams.

Volgens professor Bradley Staat van de University of North Carolina kan de productiviteit van een persoon in een team maar liefst tot 40 procent dalen. Studies bij bedrijven die teamwork hoog in het vaandel dragen, leverden nooit het harde bewijs op dat deze organisaties gemiddeld meer winst maken of productiever zijn dan andere bedrijven.

2. 90 procent van het teamsucces ligt al op voorhand vast

Organisatiepsycholoog Richard Hackman (Harvard University) bestudeerde jarenlang teams in verschillende situaties. Een van zijn belangrijkste bevindingen is de '60-30-10'-regel. Volgens Hackman ligt 60 procent van het lot van een team al vast nog voor de teamleden elkaar hebben ontmoet. Een combinatie van de effectiviteit van de teamleider, de doelen die het team moet behalen en de expertise van de verschillende teamleden bepalen grotendeels het succes.

Een overige 30 procent hangt af van de manier waarop het team van start gaat. 90 procent van het teamsucces wordt dus bepaald nog vóór de samenwerking daadwerkelijk begonnen is. Tot slot ligt de laatste 10 procent van het teamsucces in handen van de leider die verantwoordelijk is tijdens het teamwork.

3. Het belang van de rolverdeling

Verduidelijken wie wat gaat doen, is een van de meest (bewezen) manieren om de kwaliteit van teamwork te verhogen. Het idee dat alle teamleden gelijk en uitwisselbaar moeten zijn in hun rollen is onjuist. Teams presteren het best wanneer de deelnemers duidelijk weten wat hun rollen zijn.

4. Niet iedereen moet een 'teamspeler' zijn

Het is een misvatting dat teams enkel succesvol kunnen zijn wanneer iedereen bevriend is met elkaar. Onderzoeken tonen namelijk aan dat het net andersom is. In een studie bij 78 Europese en Amerikaanse orkesten kwam Hackman tot de conclusie dat hoe beter een orkest klinkt, hoe groter de kans is dat er rivaliteit, ruzie en onenigheid achter de schermen plaatsvindt.

5. Toppresteerders mogen anders worden behandeld

Ondermijnt het geven van een speciale behandeling aan de toppresteerders van een team de motivatie van de anderen? Onderzoekers bekeken voor het antwoord op deze vraag naar het loon van NBA-sterren en vergeleken deze met die van hun minder bekende teamgenoten.

Wat bleek? Zolang de speciale behandeling van 'sterren' gerechtvaardigd is, kan dit geen kwaad voor de prestaties van het ganse team. De 'sterren' worden namelijk geconfronteerd met een verhoogde controle. De verwachtingen van hun prestaties liggen veel hoger.

(nm) – Bron: Bakadesuyo.com 

18 april 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook