Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

4 alternatieve manieren om te solliciteren

Een video of eigen website maken, kan tegenwoordig in een handomdraai. De ideale manier om op te vallen en die droomjob af te snoepen van je concurrenten die nog op de klassieke manier solliciteren.
#

“We horen, zien en lezen tegenwoordig allemaal dat een ‘gewone’ sollicitatiebrief met cv niet meer volstaat om je droombaan te krijgen. Je moet opvallen, jezelf positief onderscheiden van al die andere sollicitanten”, vertelt Sylvie van den Meerendonk, loopbaancoach en oprichter van ALIGHTcareers.

1: de video sollicitatie

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat is ook echt zo. Kijk bijvoorbeeld maar naar het feit dat je op social media het beste scoort als er een video of foto bij je post zit. Dat geldt dus ook voor sollicitaties. Je kunt in een brief nog zo duidelijk omschrijven dat je enthousiast bent, creatief en positief in het leven staat, toch blijft het altijd een beetje vaag.

“Wil je echt opvallen tussen al die andere mailtjes die de recruiter krijgt? Stuur dan enkel een link door van jouw YouTube filmpje. In dat filmpje leg je uit wie je bent, wat je doet en laat je zien dat ze jou toch echt moeten uitnodigen voor een gesprek”, zegt vertelt Sylvie van den Meerendonk.

“In een video kan je direct je persoonlijkheid laten zien. Door de manier waarop je jezelf presenteert, ziet de recruiter in één oogopslag of je inderdaad bij het bedrijf past. Eigenlijk moet je de videosollicitatie zien als een korte pitch om jezelf te verkopen. Lees niet je cv voor, die stuur je uiteraard ook gewoon mee als achtergrondinformatie. Wat je normaal zou schrijven in je sollicitatiebrief, vertel je nu in een video.”

Let er wel op dat je de video niet te lang maakt. Drie of vier minuten volstaan zeker. Hoe langer de video, hoe minder kans dat de rekruteerder je filmpje uitkijkt.

“Het mooie van een video is dat je er alle kanten mee op kunt. Hou je het serieus of laat je zien hoe grappig je kan zijn? Humoristische filmpjes blijven wel hangen, maar maak er ook weer geen slapstick van. Dat is weer het andere uiterste.”

Als je besluit om een filmpje te maken, zorg er dan wel voor dat het goed gemonteerd is. Tegenwoordig vind je op internet verschillende online programma’s waarmee zelfs de grootste leek een leuk filmpje kan maken. Zorg ook dat de geluids- en beeldkwaliteit goed is. Snel snel iets filmen met je smartphone is dus geen goed idee.

2: maak je eigen website

Is video niet zo jouw ding en ben je wel redelijk handig met computers? Maak dan je eigen website! Registreer je domeinnaam – bijvoorbeeld sylviezoektwerk.be – en met WordPress kan je heel makkelijk je eigen website maken. “Met de standaard, gratis thema’s kom je al een heel eind. Aanpassen naar je eigen voorkeuren, en dan is het een kwestie van ijzersterke teksten en mooie foto’s. Wil je je website een succes laten worden, dan is het belangrijk dat je op je website goed vertelt wat je kwaliteiten zijn. En natuurlijk ga je je site actief delen via de social media. Je kan zelfs een aparte Facebook-pagina aanmaken waarop je je avonturen vertelt van de zoektocht naar je droombaan. Nodig al je vrienden uit en vraag ze om actief te liken, sharen en comments te geven. Wie weet gaat je website dan viraal!” Dan komen de geïnteresseerde werkgevers zelf naar je toe in plaats van dat jij moet gaan jagen achter een job.

Bekijk wel van te voren of een videosollicitatie of eigen website past bij de organisatie waar je gaat solliciteren. Niet elke recruiter zit er namelijk op te wachten om video’s of website te bekijken. Sommigen willen snel een brief en cv kunnen scannen. En soms past het ook niet bij de bedrijfscultuur. “Bij een hip marketingbureau zou ik het absoluut aanraden om een videosollicitatie te proberen. Bij een conservatieve gemeente kun je nog steeds het beste een brief sturen”, aldus loopbaancoach Sylvie van den Meerendonk.

3: adverteren op Google

Het kost een paar euro’s, maar je krijgt er ook visibiliteit voor in de plaats. In Amerika heeft een copywriter dit met succes gedaan. Elke keer wanneer de werkgever van zijn droombaan zichzelf googelde, kwam de advertentie van de copywriter bovenaan te staan. Met daaronder natuurlijk een link naar zijn website met video en cv. En het werkte nog ook! Kostprijs: slechts 6 dollar. Lees hier hoe de copywriter zijn droombjob te pakken kreeg. Zijn raad voor sollicitanten: "Don't be afraid to put yourself out there in an interesting way. The people who you want to work for can't hire you any less than they already are. So shoot for the moon."

4: trek je stoute schoenen aan

“Ga de bedrijven zelf benaderen”, vertelt loopbaancoach Sylvie van den Meerendonk. “Ga netwerken tijdens speciale netwerkborrels, bijeenkomsten of congressen. Maak een billboard of spandoek waarop je je toekomstige werkgever direct aanspreekt. Of schrijf een compleet plan om een baanbrekende verandering door te voeren binnen het bedrijf. Eén ding is zeker: wanneer je op de directe manier aan de slag gaat, moet je je heel goed in het bedrijf gaan verdiepen. Je laat dan wel je commitment en enthousiasme zien. En wedden dat ze dan niet meer om je heen kunnen?”

5: de traditionele manier

Ben je toch meer iemand die graag een brief met cv wilt sturen? Dat kan ook nog steeds. “Het is nu ook weer niet zo dat je daar helemaal geen succes meer mee kunt behalen. Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je een originele sollicitatiebrief schrijft. Kijk daarbij ook naar je cv. In Photoshop kan je eenvoudig je cv net wat moderner opmaken dan standaard in Word. Geef de achtergrond een leuke kleur, speel wat met de opmaak en zorg voor een sprankelende, maar tegelijkertijd professionele foto.”

(mr)

20 september 2016
Anderen bekeken ook