Bazen
Vorige

1 van 484

Volgende
Volgend artikel:

Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren

10 dingen die je baas nooit zou mogen zeggen

Een baas mag nog zo praktisch en sturend zijn, hij of zij moet ook kunnen communiceren en met werknemers kunnen omgaan. Spijtig genoeg lopen sommige leidinggevenden daar wel eens de mist in.

Enkele dingen die een goede baas beter niet zegt ... of zelfs denkt. 

1. "IK bepaal wat jouw job inhoudt."

Het kan wel eens voorvallen dat door herstructureringen een functie wordt geschrapt of geherdefinieerd. Jobinhoud kan wijzigen, een werknemer kan plots op een andere positie belanden … Als dit het geval is, moet hier duidelijk over gecommuniceerd worden. Wat moet de werknemer verwachten? Wat betekent dit voor de takenpakketten en de organisatie? Wat vindt de werknemer hier zelf van?

De verandering gewoon doorvoeren zonder medeweten van de medewerkers, ze voor een voldongen feit stellen en daarna hun vragen afwimpelen door te zeggen dat jij de baas bent en hun job bepaalt … dat is niet de democratische houding die bij een goede leidinggevende past.

2. "Zoek het zelf uit."

Uiteraard is het niet de bedoeling dat een baas zijn werknemers bij het handje gaat houden, maar een luisterend oor bieden of aanwijzingen geven als iemand even het noorden kwijt is, hoort bij de job.

Al is het maar om hen eraan te herinneren welke middelen ze kunnen gebruiken of welke opleiding ze kunnen volgen. Een leidinggevende verliest er niets mee door zijn personeel een duwtje in de juiste richting te geven. Integendeel. Ben je als baas kortaf omdat je het zelf niet weet? Wijs hen dan door naar iemand die hen wél kan verder helpen.

3. "Ik hou het in het achterhoofd…"

Met andere woorden: "Het interesseert me nu niet, maar als ik er ooit nog eens aan denk … Hoop er niet op."

De beste manier om goede voorstellen mis te lopen, is door er geen aandacht aan te geven. Geef er enkele minuten meer aandacht aan en bedenk wat je met het voorstel kan doen. Daarna ben je als baas een goed idee rijker of je helpt je medewerker door te zeggen waarom je (momenteel) niets met het voorstel bent.

4. "Zo hebben we het altijd gedaan."

Al bijna even afwimpelend als nummer 3. Managers zijn erbij gebaat om innovatie te omarmen en goede voorstellen te (h)erkennen. Bedrijven floreren maar als ze met de tijd meegaan.

Je weet maar nooit welk idee een proces zal vergemakkelijken, een manier van werken versnellen of de concurrentie de pas zal afsnijden.

5. "Ik betaal je niet om na te denken."

Nog eentje in het kader van anti-innovatie. Een rem zetten op de originele ideeën van werknemers, is het begin van de devaluatie van je menselijk kapitaal.

Respecteer en waardeer initiatieven die van je personeel komen. Niet elk idee hoeft goud te zijn, maar zo weet je tenminste dat je niets misloopt. Je weet maar nooit ...

"De man met een nieuw idee is een dwaas, tot het idee een succes blijkt te zijn," aldus Mark Twain.

6. "Je mag allang blij zijn dat je een job hebt."

Ook een topper. Insinueren dat je haast per ongeluk een job hebt en dat de toekomst ervan onzeker is. Manipulatief en slecht voor de eigenwaarde van je personeel. Medewerkers beginnen te twijfelen aan hun kwalificaties, hun toekomst, en durven geen risico’s meer nemen.

Leidinggevenden kiezen beter voor een positieve en heldere aanpak. Denk je erover om iemand te ontslaan, spreek er dan over of leg je frustratie uit. Dreigen is allesbehalve constructief. Waardeer je werknemers! Je mag allang blij zijn dat ze bij jou willen werken.

7. "In navolging van een anonieme klacht …"

Krijg je een anonieme klacht en wil je dit in de groep gooien? Probeer het dan anders te formuleren dan “anonieme klacht”. Collega’s gaan elkaar verdenken en dat zal leiden tot een verzuurde sfeer. Zeg bijvoorbeeld dat het je "is opgevallen dat … " of dat "het steeds duidelijker wordt dat …".

Zo neem je zelf de leiding en verantwoordelijkheid en schuif je niet per ongeluk de schuld in iemands schoenen. Werknemers zullen je ook sneller vertrouwen met vertrouwelijke informatie, want ze weten dat je hen niet voor de leeuwen zal gooien als het erop aankomt.

8. "Laat je persoonlijke problemen thuis."

Mensen werken meer en meer, persoonlijke situaties overlappen steeds vaker met professionele activiteiten, en het wordt steeds moeilijker om dat te vermijden.

Het is daarom aan te raden om wel degelijk rekening te houden met persoonlijke kwesties van medewerkers, omdat ze al dan niet bewust hun werk kunnen beïnvloeden.

Voor een baas is het hier de kunst om empatisch te reageren en om samen uit te zoeken hoe je de getroffen werknemer op professioneel vlak tegemoet kan komen.

9. "Ik maak de regels niet."

De ene manager is de andere niet. Personeel weet ook wel dat hun overste misschien maar onderaan de ladder van leidinggevenden staat. Maar vragen en verantwoordelijkheden altijd maar afwimpelen en de schuld op mensen hogerop de ladder steken? Dat creëert geen erg positief beeld van jou.

Je personeel zal gaan denken dat je niet meer bent dan een pop die gedwee danst naar de wensen van de hogere bazen.

Kan je het inderdaad niet zelf oplossen, verwijs je werknemers dan naar de juiste persoon en sta hen daarin bij. Neem zelf vooraf contact op of brief de hoofdmanager. Toon initiatief door bijvoorbeeld het heft in eigen handen te nemen en je werknemers niet voor het blok te zetten. Je zal verantwoordelijker en dapperder overkomen.

10. "Werk wordt niet verondersteld leuk te zijn."

Sommige werkgevers denken dat lachen op de werkvloer en productiviteit niet hand in hand kunnen gaan. Maar werken hoeft zeker niet onaangenaam te zijn. Werkgevers die graag komen werken, werken ook harder. Ze steken meer passie in hun job, wat tot betere resultaten leidt.

Managers proberen dus best actief mee te zoeken naar manieren om werk en amusement te combineren en te balanceren.

(sjv) – Bron: Express.be 

17 april 2019
Anderen bekeken ook