Roddels
Sigfried Geys kijkt naar de ‘best of bloopers 2009’ van zijn favoriete soap. Hij denkt aan zijn eigen ‘best of 2009’ die veel lolliger is en grijnst.
De interne mails van het Amerikaanse energiebedrijf Enron, dat in 2001 failliet ging, werden door wetenschappers van de Georgia Institute of Technology nauwkeurig geanalyseerd. Daaruit bleek dat van alle verzonden mails maar liefst 14,7% geroddel over collega’s bevatten.
Achterklap door werknemers op een lager niveau gebeurt vooral onderling, directeuren en vicepresidenten daarentegen roddelen vooral met werknemers die een hogere of een lagere functie dan hen uitvoeren. De onderzoekers stonden zelf versteld van het hoge percentage, maar benadrukken dat roddelen nu eenmaal iets is wat iedereen doet.
De dubieuze reputatie van Enron heeft volgens de wetenschappers geen invloed gehad op de representativiteit van het onderzoek. ‘Veel van de bestudeerde mails kwamen van medewerkers uit de laagste niveaus, terwijl het juist de CEO’s waren die bijdroegen aan de ondergang van het bedrijf. De gemiddelde werknemer had geen idee van wat er gaande was.’
(nm) – Elsevier.nl
19 juni 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Sigfried Geys kijkt naar de ‘best of bloopers 2009’ van zijn favoriete soap. Hij denkt aan zijn eigen ‘best of 2009’ die veel lolliger is en grijnst.
Roddelen is het meest geliefde tijdverdrijf op kantoor en niemand ontsnapt eraan. Maar kwaadsprekerij kan heel wat schade berokkenen. Hoe kan je dit voorkomen?
Roddelen is iets wat altijd zal blijven bestaan en wat eigen is aan mensen. Het kan over een vrij onschuldige vorm van communiceren gaan.
Roddelende collega's hebben niet alleen veel te vertellen over anderen. Uit onderzoek blijkt dat ze vooral veel over hun eigen karakter verraden.
Er bestaan maar liefst elf verschillende roddeltypes bestaan. Bent u een ‘kwebbelaar’ of eerder een ‘flapuit’? Een overzicht!
Roddelen heeft heel wat nadelen, maar kan af en toe ook voordelen opleveren. Althans, zolang je niet kwaad spreekt over anderen.
Er zijn een paar duidelijke regels. Wie komt in aanmerking en waar mag je vrijwilligerswerk doen?
De werkvloer is de plek bij uitstek waar beslissingen een enorme impact hebben. Benieuwd hoe je betere keuzes maakt? 4 tips!
Na de pandemie kregen veel kantoren een andere functie waarbij interactie centraal staat. Is jouw kantoor aangepast aan de nieuwe realiteit?